پایگاه اطلاع رسانی انجمن محیط زیست شهرضا
پایگاه اطلاع رسانی انجمن محیط زیست شهرضا
پرچم

          ارسال به دوست           پرینت             بازگشت  
274

1398/10/13

2061

مردم چه نقشي در حفظ محيط زيست دارند؟


 
نوشته شده توسط نازنين شفايي
 
 منتشر شده در 13 اسد 1389

اين كه محيط زيست چيست و محيطي كه ما درآن زندگي مي كنيم، از چه چيزهايي متاثر مي‌شود و چه تاثيراتي بالاي زندگي ساكنين زمين دارد را بارها مورد بحث و بررسي قرار داديم.
اما من فكر مي‌كنم در وضعیت كنوني كه ما درآن زندگي مي‌كنيم‌، منظور از شرايط محيط زيستي؛ آلودگي شديد آب و هوا، محيط ناپاك و مسايل ديگری كه روزمره  ما را تحت تاثير خود قرار مي‌دهند؛ می باشد. خوب است كه اين مسايل هر از گاهي يادآوري شود و تمام جنبه‌هاي مثبت و منفي آن در نظر گرفته شود. تا مردم بفهمند كه در چه شرايط محيط زيستي زندگي مي‌كنند و لازمه يك زندگي بهتر، رعايت چه نكته‌ها و قوانیني است تا ما بتوانيم با توجه به آن و مد نظر قرار دادن آن نكته‌ها، زندگي حال و آينده كشور  خود را به نحو احسن و عالي  تغییر دهیم.
در ارتباط با اين مسايل گفتگويي كوتاه همراه آقاي محمد داود سياوش، فعال محيط زيست در جامعه مدني داشتم.
پرسش: در آغاز از شما می‌خواهم تا يك تعريف كلي و اجمالي از محيط زيست داشته باشند؛
پاسخ: محيط زيست يعني مكاني كه در آن موجودات زنده، زندگي مي‌كنند. و اين‌كه يك محيط زيست چگونه مي‌تواند يك محيط پاك و عاري از هر نوع آلودگي و يا يك محيط آلوده باشد، اين بستگي به انسان‌ها دارد كه چگونه از محيط زيست‌شان حفاظت مي‌كنند.
پرسش: يك محيط زيست عاري از آلودگي چه تاثيراتي بر زندگي مردم دارد؟
پاسخ: محيط زيست خوب يعني انسان سالم. اولين تاثير محيط زيست بالاي صحت انسان است. وقتي انسان يك فضاي سالم براي تنفس يعني اكسيجن كافي براي نفس كشيدن دارد، يك روحيه خوب و يك فكر خوب مي‌تواند داشته باشد كه اين تاثير خود را بر روي صحت و اقتصاد و ديگر مسايلي كه ارتباط با زندگي روزمره انسان‌ها دارد، مي‌تواند داشته باشد. تا جايي كه به محيط زيست ما ارتباط مي‌گيرد، متاسفانه ما در يك شرايط بد محيط زيستي به سر مي‌بريم، بنابراین به موازات مسووليت‌های شهروندي و اجتماعي، هر انساني كه در هر محيطي زندگي مي‌كند بايد مكلفيت‌هاي خود را انجام دهد. حفظ محيط زيست يكي از شرايط لازمه زندگي انسان‌هاست.
پرسش: آیا حفظ و پاكي محيط زيست تنها وظيفه دولت است يا مردم هم نقشي دارند؟
پاسخ: واضح است كه در اين راستا مردم نقش اساسي را دارند. بدون همكاري مردم در هيچ كجاي دنيا كاري صورت نمي‌گيرد و كشوري ترقي و پيشرفت نمي‌كند. اين گونه نمي‌شود كه دولت بيايد و دم دروازه هر خانه درخت بكارد و از آن مراقبت نيز بكند. و مردم فقط نظاره‌گر باشند. مردم در حفظ و پاكي محيط زيست نقش عمده‌اي را دارند و بدون همكاري مردم نمي‌توان كه يك محيط زيست خوب داشت. ما نمي‌توانيم انتظار داشته باشیم كه تمام مسووليت‌ها و وظايف بر دوش دولت باشد و ما به راحتي بگوييم که اين وظيفه دولت و يا ارگان‌هاي مربوطه است. اگر هماهنگي و اتحاد بين مرم و دولت نباشد، آسيب و زيان‌هاي جبران‌ناپذيري بر پيكر يك اجتماع و محيط زيست آن وارد مي‌شود.
پرسش: چه راهبردهايي برای بالا بردن سطح آگاهي مردم وجود دارد؟
پاسخ: در اين رابطه چند نكته وجود دارد؛ اول خانواده، خانواده ركن اساسي اجتماع است، خانواده‌ها مي‌توانند كه به اطفال‌شان آموزش دهند كه درخت چه فوايدي دارد و چطور بايد از آن حفاظت كرد.
دوم، مكاتب، كه باز هم بسيار مهم است كه مي‌تواند آگاهي بسيار خوبي در رابطه با محيط زيست به اطفال بدهند.
سوم‌، رسانه‌ها! رسانه‌‌ها كه اعم از صوتي، تصويري، و نشريه‌ها كه نقش اساسي در بالا بردن سطح فرهنگ شهر، نشيني مردم را دارد.
چهارم، مساجد، كه ملا امامان مساجد نيز مي‌توانند با صحبت كردن در اين خصوص مردم را آگاه سازند.
پرسش: دولت چه نقشي را مي‌تواند ايفا كند؟
پاسخ: سوال بسيار خوبي است‌، دولت نقش كليدي و اساسي را دارد. دولت بايد زمينه‌هارا مساعد كند، پلان‌ها و پاليسي‌ها را در اين رابطه طرح و برنامه‌ريزي كند و در اجراي آن كوشا باشد، البته با همكاري مردم. متاسفانه كه در دولت كنوني، بيشتر كارها و پلان‌ها سمبوليك است. به طور مثال اگر براي پروژه‌اي طرح و پلاني است، بودجه موجود نيست و اگر بودجه‌اي وجود دارد، متاسفانه پلان مشخصي روي كار نيست.https://8am.af/j8am/index.php?option=com_content&view=article&id=13683:1389-05-13-17-33-45&catid=101&Itemid=295
 
 
 
 

 

 
آمار سایت :
کاربران آنلاین :
3
بازدید های امروز :
167
کل بازدید ها :
112,731
بیشترین بازدید :
1,330
مشاهدات امروز :
528
کل مشاهدات :
5,469,802
بیشترین مشاهده :
73,755