پایگاه اطلاع رسانی انجمن محیط زیست شهرضا
پایگاه اطلاع رسانی انجمن محیط زیست شهرضا
پرچم

          ارسال به دوست           پرینت             بازگشت  
524

1394/2/4

5303

تصویب لایحه خاک از اقدامات ماندگاردولت یازدهم درحوزه محیط زیست است

تصویب لایحه خاک از اقدامات ماندگاردولت یازدهم درحوزه محیط زیست است

مدیرکل دفترآب وخاک سازمان محیط زیست:

تصویب لایحه خاک از اقدامات ماندگاردولت یازدهم درحوزه محیط زیست است

تهران - ایرنا - مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست تصویب لایحه خاک را از جمله اقدامات ماندگار دولت یازدهم دانست و گفت: اجرایی شدن این مصوبه گامی در جهت توجه هر چه بیشتر به حفظ خاک به عنوان منبع حیاتی ارزشمند برای انسان و سایر موجودات است.



در جلسه سی ام فروردین ماه امسال هیات دولت لایحه حفاظت از خاک به تصویب هیات وزیران رسید.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن پسندیده افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه ویژه به موضوع خاک در سال 93 با مشارکت سازمان ها و دستگاه های اجرایی ذیربط لایحه خاک را تدوین کرد.

وی اظهار کرد: مفاد این لایحه پس از نشست های مستمر کارشناسی، تخصصی، علمی و مدیریتی تهیه و به هیات دولت تقدیم شد بعد از آن در کمیسیون های تخصصی، حقوقی و فرعی دولت نیز مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا روز گذشته همزمان با روز جهانی زمین پاک به تصویب هیات وزیران دولت رسید.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تصویب لایحه خاک از جمله اقدامات ماندگار دولت تدبیر و امید در حوزه محیط زیست خواهد بود زیرا با تصویب نهایی این لایحه، خاک دارای قانون مشخص و مدون خواهد شد.

پسندیده توضیح داد: در این لایحه دو بخش اصلی فرسایش و آلودگی خاک تدوین شده به طوری که راهبردها، سیاست ها و خط مشی مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از منابع خاک، معیارها و شاخص های آلودگی و تخریب خاک و اصول فنی بهره برداری پایدار حسب کاربری های مختلف منابع خاک کشور اجرا شود.

وی ادامه داد: از جمله موضوعات مهم در پاسداشت زمین پاک که باید مورد توجه قرار گیرد حفظ توازن و تعادل و آهنگ طبیعت است، خداوند هر یک از منابع را با نظم و ترتیب و براساس نیاز مخلوقات در جای خود خلق کرده است. وظیفه بشر استفاده صحیح از این منابع و حفظ حقوق سایر زیستمندان و حفظ و امانتداری حقوق نسل های آتی است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: در توسعه تمام فعالیت های اقتصادی، اجتماعی، تولیدی و صنعتی در کشور نیز باید به ظرفیت و توان زمین و قدرت تحمل سرزمین توجه شود به طوری که نوع کارکردها و استفاده از زمین نیز براساس ظرفیت توان اکولوژیکی محیط زیست صورت گیرد.

*** تولید روزانه 48 هزار تن پسماند عادی در کشور

وی یکی از موضوعات مهم و مورد توجه همگان در روز زمین پاک را نحوه مدیریت پسماندها در کشور دانست و گفت: در حال حاضر روزانه در حدود 48 هزار تن پسماند عادی (به جز پسماندهای عمرانی و ساختمانی) در شهرها و روستاهای کشور تولید می شود که 38 هزار تن آن شهری و بقیه سهم روستاها است.

به گفته پسندیده ، 600 مرکز دفن زباله کشور نیز عموما به روش های سنتی فعالیت می کنند که با توجه به اهمیت موضوع، مساله ساماندهی و موضوع اصلاح روش دفن و دفن مهندسی و بهداشتی زیست محیطی به صورت ویژه از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور دنبال می شود.

وی افزود: تعداد واحدهای کمپوست و بیوکمپوست در کشور ما حدود 31 واحد هستند که بعضا با ظرفیت کامل فعال نیستند اما با توجه به این که حدود 70 درصد از ترکیب پسماندهای شهری و خانگی را بخش آلی آن تشکیل می دهد در صورت اجرای صحیح و کامل طرح تفکیک از مبدا می توان بخش اعظمی از پسماندهای آلی را بازیافت و تبدیل به کود مناسب و کمپوست کرد. کمپوست می تواند جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی باشد.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حال حاضر فقط یک زباله سوز فعال پسماندهای شهری در تهران با ظرفیت 200 تن در روز کار می کند که رعایت استانداردهای زیست محیطی و ضوابط مربوطه و ملاک عمل سازمان در راهبری آن و توسعه سایر زباله سوزها در کشور الزامی است.

وی تاکید کرد: از جمله موضوعات مهم و اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست که با مشارکت وزارت کشور دنبال می شود مساله ساماندهی پسماندها و زباله ها در استان های ساحلی به ویژه استان های ساحلی شمالی است زیرا در این مناطق به دلیل حساسیت اکوسیستم های خشکی و آبی نواحی ساحلی، بالا بودن سطح آب های زیرزمینی، فقدان اراضی مناسب برای دفن بهداشتی پسماندها، ظرفیت پذیرش بالای گردشگری و اکوتوریسم حجم زیادی پسماند تولید می شود.

وی گفت: از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها نسبت به تهیه برنامه ساماندهی و مدیریت پسماندهای استان های ساحلی شمالی با رویکرد مشارکت بخش خصوصی اقدام کرده که پس از انجام مراحل فنی و تخصصی برای تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.

پسندیده گفت: از جمله موضوعات مهم دیگر در حوزه مدیریت پسماندها وضعیت مدیریت پسماندهای صنعتی در کشور است، متوسط تولید پسماندهای صنعتی روزانه 32 میلیون تن و پسماندهای ویژه صنعتی 8 میلیون تن در روز است که طبق بررسی های به عمل آمده در مجموع 293 واحد بازیافتی فعال در زمینه مدیریت این گونه پسماندها برای بازیافت کاغذ، شیشه، پلاستیک، مواد شیمیایی و ... فعالیت می کنند.

به گفته مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، روزانه 400 تا 450 تن پسماند در بیمارستان های کشور تولید می شود که حدود 25 درصد آن پسماند ویژه محسوب می شود.

وی افزود: حدود 90 درصد بیمارستان های کشور مجهز به سیستم اتوکلاو ( بی خطر سازی زباله ) هستند و ضرورت دارد برای انجام مراحل امحای کامل پسماندهای پزشکی و بیمارستانی و همچنین پسماندهای سایر مراکز بهداشتی، کلینیک ها، درمانگاه ها، آزمایشگاه ها و مطب ها برنامه اجرایی مدون و مشخصی از روش های نوین، استانداردهای روز و منطبق با ضوابط ملاک عمل سازمان حفاظت محیط زیست استفاده شود.

وی افزود: طبق برآوردهای به عمل آمده سالانه حدود 170 میلیون تن پسماند کشاورزی مربوط به فعالیت های شیلات و آبزیان، نهاده های کشاورزی مانند سم، کود، بذر، پسماندهای دامپزشکی، دامداری ها، پرورش طیور ، جنگل داری، باغبانی و زراعت تولید می شود که بخش زیادی از آن قابلیت بازیافت و استفاده مجدد، تولید خوراک دام، مصارف صنعتی، دارویی و صنایع دستی دارند.

پسندیده ادامه داد: از جمله منابع اثرگذار دیگر بر آب و خاک می توان به فاضلاب ها و پساب ها اشاره کرد، با توجه به این که ایران در یک ناحیه خشک و نیمه خشک قرار گرفته و کمبود ذخایر آب سطحی و زیر زمینی با توجه به شرایط اقلیمی کشور از یک سو و از سوی دیگر خشکسالی های اخیر باید به برنامه استراتژیک مدیریت بحران منابع آب در کشور توجه خاصی شود.

به گفته وی، ضرورت دارد تمام مصرف کنندگان در بخش های مختلف شهری، خانگی، صنعتی و کشاورزی الگوهای مصرف را تغییر و برای مدیریت صحیح مصرف منابع آب و واقعی کردن قیمت آب تلاش کنند.از این رو برای جبران کمبود آب مورد نیاز در کشور باید به مدیریت فاضلاب ها و پساب ها و بازیافت و بازچرخانی آن و تبدیل تهدید زیست محیطی آلاینده، به یک فرصت اقدام کرد.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق اطلاعات اخذ شده از وزارت نیرو، تعداد شهرهای دارای انشعاب فاضلاب 269 شهر، حجم فاضلاب جمع آوری شده 3 میلیون و 492 هزار و 166 متر مکعب ( 166/492/3 ) در شبانه روز، تعداد تصفیه خانه های در مدار 150 واحد و تصفیه خانه های در حال احداث 87 واحد است.

وی ادامه داد: ضرورت دارد با تخصیص مناسب منابع مالی، جذب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی توجه لازم برای حمایت و تسریع در اجرای شبکه های جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهری و اجرای طرح های بازچرخانی در بخش صنعتی اقدام شود.

پسندیده افزود: از سوی دیگر تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی دارای تصفیه خانه مرکزی کشور به 158 مرکز می رسد، همچنین 48 واحد تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی هم در حال احداث است از این رو بازیافت و بازچرخانی پساب همزمان با کاهش مصرف آب با استفاده از فناوری های نوین در مدیریت منابع آب امری الزامی و موثر است.

مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد در کنار تلاش های این سازمان به منظور بهبود وضعیت و کیفیت محیط زیست، مشارکت و همکاری سایر دستگاه ها و همت و عزم ملی و همگانی گام های موثری برای حفاظت از آب و خاک کشور برداشته شود.

علمی ( 1 ) **9014**1581
 
 
 

 
آمار سایت
کاربران آنلاین :
1
بازدید های امروز :
1
کل بازدید ها :
112,537
بیشترین بازدید :
1,330
مشاهدات امروز :
826
کل مشاهدات :
5,425,885
بیشترین مشاهده :
73,755